úterý 27. května 2008

Dalamánky

To jsem si tak jednou vykračovala po obchůdku se zdravou výživou a z náhlého popudu jsem za velmi lidovou cenu 14 Kč (v době, kdy obyčejná mouka stojí i 15 korun) koupila kilové balení celozrnné žitné mouky. Na internetu jsem pak hledala recepty a zvolila mezi nimi tenhle.
Nicméně, chlebík se nakonec proměnil v ochucené dalamánky. K postupu mám po vyzkoušení několik výhrad - i přesto jsem s výsledkem mé snahy spokojená.
Tedy: nejdříve jsem si do 100 ml vlažné vody rozdrobila droždí, rozmíchala s troškou cukru a nechala odstát. Autor receptu uvádí, že stačí nechat prokvasit 5 minut, ale příště bych si kvásku tak na půl hodiny nevšímala.
Pak jsme odvážila 150 g hladké a 400 g celozrnné žitné mouky, prosila do mísy spolu se lžící soli a přidala kmín. Přilila jsem kvásek a 200 ml vody se lžící octa. S těstem jsme nejdřív bojovala vařečkou, ale vzhledem k jeho hustotě mi to moc nešlo - přišel na řadu vál a ruční hnětení. Nebylo třeba podsypávat moukou, těsto mělo nelepivou hladkou konistenci a práce s ním byla nádherně uklidňující.
Vznikl mi takovýto pomilováníhodný bochánek :-D.
Ten jsem vrátila do mísy, přikryla utěrkou a nechala při pokojové teplotě 2 hodiny kynout. Propříště bych dobu kynutí též prodloužila - jak říkal můj všeznalý děda, těsto by mělo nabýt aspoň dvakrát!
Těsto jsem rozdělila na tři díly. Jeden už jsem pouze prohnětla, vytvarovala dva dalamánky, shora dvakrát nařízla a položila na plech vyložený pečícím papírem.
Druhý díl těsta jsem malinko rozplacatila, doprostřed dala na kolečka pokrájené odkapané plněné olivy a zapracovávala. Olivy ale bohužel zůstaly stále dost vodové, bylo potřeba podsypat (hladkou) moukou. Nakonec se mi ale také podařilo vytvarovat dva olivové bratříčky :-)
Třetí várka těsta byla ochucena sušeným granulovaným česnekem, sušeným oreganem a bazalkou. Tentokrát žádná kozistenční změna nenastala :-) Dalamánky skončily naříznuté na plechu vedle kamarádů.
Chvilku jsme je ještě nechala nakynout, pak jsem je potřela slanou vodou (lžička soli na 300 ml vody), neochucené posypala kmínem a solí, česnekové pouze solí a olivové nechala jen tak.
V na 250°C vyhřáté troubě, na jejímž dně stál kastrólek s vodou, jsem pekla 15 minut. Pro příště bych dobu prodloužila tak, aby povrch dalamánků začal hnědnout.
Poté jsem vytáhla z trouby, pomazala slanou vodou a vrátila zpět. Teplota byla snížena na 160°C.
Pekla jsem další skoro hodinu. Chce to po očku hlídat, aby se nám chlapečci moc nevybarvili :-)
Po vytáhnutí z trouby ještě horké naposledy potřeme slanou vodou a necháme chladnout.
K fázi vychladnutí u nás nějak nestihlo dojít... S babičkou a dědečkem jsme se na dalamánky vrhli a ochutnávali... A ochutnávali...

Žádné komentáře:

Okomentovat