čtvrtek 4. prosince 2008

Nejlepší perníčky!

Které? No přece ty moje! Léty osvědčené, rovnou z dvojité dávky pečené, protože jedna je mááááálo :-)



V rámci zachování adventního veselí přidám historku k dobru. Tedy, z té situace mi nejdřív do smíchu nebylo. Totiž - trouba v našem novém bytě byla předchozími nájemníky řekněme velmi znečištěna. Uvést ji do používatelného stavu mi zabralo hromady času a sil, znečištěné plechy jsem tedy vyhodila a dovezla si nové od babičky.
Když byly oba zaplněny syrovýma perníčkama těšícíma se na zahřátí v troubě, nastala zrada - trouba na ně nebyla proporčně připravena. Čili se tam nevešly. Po desetiminutovém zkoušení všemi směry jsem jeden plech (ten menší asi :-)) umístila na jediné možné místo - úplně dospod, na dno. Pečící program jsem uzpůsobila vypnutím spodního ohřevu a zapnutím horkovzuchu.
S mírnými ztrátami na životech aneb prase upadlé z pečícího papíru přenášeného na horký plech právě vytáhnutý z trouby, ze kterého byl sejmut druhý pečící papír s prasaty již upečenými... se to nakonec dalo :-D

A teď k slibovanému receptu!

Dvojitá dávka na moc moc perníčků (ve chvíli, kdy je pečete... Jakmile je komukoli nabídnete, je jich nějakým záhadným kouzlem málo :-))
  • 250g rozehřátého medu
  • 160g cukru
  • 100g másla - rozpuštěného
  • 4 vajca
  • 400g hladké mouky
  • 400g celozrnné žitné mouky
  • jeden prdopeč
  • balíček perníkové koření - koupená směs (myslím Kotányi, ale podle mě jsou všechny na stejný způsob bez markantních rozdílů:-) bylo toho 25g
  • na potření rozšlehanéí vajíčko
  • a na ozdobu mandlové lupínky - nebo půlené mandličky - nebo bílá poleva
Podotýkám, že recept je z Vánoční kuchařky od Věry Mikulové a Marty Haiklové (dona 1993), mírně upravený.

Med rozšleháme s cukrem, vejci a máslem. Přidáme obě mouky, nejlépe prosáté, smíchané již s práškem do pečiva a kořením. Propracujeme těsto, které zabalíme do fólie a necháme pár dnů v chládku - týden by mu neměl ublížit, ba naopak jen prospět, odvážlivci doporučují i měsíc, ale to já nejsem :-)

Určitě všichni víte, jak se válí těsto - že se podsypává hladkou moukou, abys to nelepilo, a že by mělo být stejně tlusté, aby se nám všechno rovnoměrně peklo... Vykrájenou zvířenu (ježek, kůň, prase, ovce a hlavně SOBI - letos máme sobí Vánoce!) i jiné patvary (hvězdičky, jablíčka, hrušky, srdíčka, houbičky - tedy to je můj kompletní výčet, v obchodech mají i horší věci:-)) klademe na plech, potíráme rozšlehaným vejcem a zdobíme mandlemi. Některé perníčky jsem nechala bez nich - na ty by měla přijít bílková poleva - bude-li mezi těma zkouškama chvilka času:-).

Pečeme v troubě vyhřáté na zhruba 175°C dozlatova... Po upečení jsou perníčky tvrdé, ale do dvou dnů by měly změknout.


No a takhle vypadá takový menší mikulášský balíček... Povšimnětě si SOBA - zcela vpravo uprostřed.

Žádné komentáře:

Okomentovat