středa 20. února 2008

Maso pečené na zelí a víně

Musím přiznat, že tento recept není můj původní. Toto jídlo jsem před několika lety ochutnala u mé kamarádky a zamilovala jsem si ho. Vzpomínky na v ústech se rozpadající masíčko a jemně kyseloučké zelí, ve kterém vykukují slaďounké švestky, se dnes proměnily ve svébytnou improvizaci na toto téma. Příště budu zas o něco moudřejší - šťávu z kysaného zelí bez milosti vyliju. Ani kyselého nesmí být moc :-)

Co se masné složky týče, měla jsem představu o nějakém uzeném nebo klobásce, krkovičce nebo jiném pěkném kusu vepřového masíčka za přijatelnou cenu. K samotnému rozhodování došlo až v kšeftu. Rozhodně ale vždy použijte aspoň dva druhy masa, z toho jedno chuťově výraznější (právě zmíněná klobáska nebo uzené).
  • asi půl kila libovější krkovičky
  • jedna tokajská klobása
  • kilo kysaného zelí
  • hrst až dvě sušených švestek
  • asi tři až pět deci bílého vína (Müller Thurgau ročník 2007 od dědečka)
  • špetka soli
  • mletý pepř
  • mletý kmín
Postup je velmi jednoduchý. Maso i klobásku nakrájíme na větší kusy a v pekáčku přiměřené velikosti promícháme se zelím (ano, scezeným:-), kořením a švestičkami. Malinko uhňácáme a podlijeme vínem, kterým rozhodně nešetříme - směs by měla vykukovat jen těsně nad hladinu. Frkneme do horké trouby - já pekla asi půl hodiny na 250 °C a pak zhruba hoďku a půl na dvě stovky, ale záleží na parametrech pekáčku a kousků masa. Preferuji a doporučuji postup průběžné kontroly (nejlépe s bryndáčkem, protože masíčko a zelí se za chvilku tak krásně rozvoní, že by to člověk pojedl pomalu aj syrové). Jo a taky se hodí směs tak dvakrát v průběhu pečení promíchat, aby se nám z masíčka nahoře nestalo hnědě připečené cosi :-)

Doporučuji konzumovat s čerstvým pečivem, já jsem ozkoušela Vinařův chléb od Šárky, ale šumavan je taky dobrá volba ;-)

Foto zatím není, pokusím se dodat...

Žádné komentáře:

Okomentovat