sobota 26. dubna 2008

Celozrnné placky

Nasucho pečené placky zavánějí babiččinou chaloupkou. Pamatuji si, jak jsem jako docela malé díté jezdívala k prababičce a ona na plotně kamen opékala ty výtečné bramborové placky a pak je mazala domácí marmeládou...
Moje verze už vypadá trochu jinak: původně jsem nazývala tortilly, jenže recept a výsledná konzistence mají pramálo společného s mexickou kuchyní. Zvěme ony útvary tedy jednoduše kynuté celozrnné placky.
Těsto dělám tak od oka, takže recept bude taky jen přibližný:
Z asi deci a půl vlažné vody a čtrvrt kostky droždí si připravte kvásek. Přimíchejte trochu obyčejné hladké mouky. Po čtvrt hodině vytvořte těsto tužší konzistence přidáním celozrnné pšeničné hladké mouky. Nakonec přidejte sůl a olivový olej (mohlo ho být tak půl deci, tuším) a hezky vymíchejte. Sednite si k televizi a po asi čtvrthodinkách pod utěrkou kynoucí těsto hezky promíchávejte. Za hodinku (tedy čtyři promíchání) se připravte k pečení.
Na vál nebo stůl poprášený hladkou moukou frkněte kus těsta a trošku ho ještě zpracujte, aby nebylo tak lepivé. Máte-li váleček, je to výhoda, ale ověřila jsme si, že docela tenké placky se dají vytvořit i bez jeho nápomoci. Na velmi rozpálené teflonové pánvi opékejte, dokud se nevytvoří hnědé puchýře. Pak otočte, a až budou obě strany pěkně "opálené", můžeme jít na další.
Z uvedeného množství jsem měla pět placek, které jsou však velmi syté!
Následná konzumace může probíhat velice různě. Moje máti (rozmlsaná) si placky maže marmeládou. Já si včera k večeři vytahala zbytky z ledničky (smetanový jogurt + stroužek prolisovaného česneku + sůl + dobromysl, kukuřice z plechovky, okurka a ředkvičky na kostičky a balkánský sýr).
Absolutní delikatesa, kterou zbožňuje především Jiřínek a potom každý, kdo ji ochutnal, je Mexická omáčka.

Žádné komentáře:

Okomentovat